Wenche har hatt god nytte av fagskoleutdanningent i jobben sin som gartner i Bergen kommune. Jeg møtte henne på jobb, for å se hva hun jobber med og for å høre om hvordan hun ser tilbake på studietiden på Vea.
- Navn: Wenche Synnøve Amundsen Sponevik
- Studium: Historiske grøntanlegg
- Alder: 42 år.
- Kommer fra: Skjold utenfor Haugesund i Rogaland fylke.
- Bakgrunn: Jeg tok min utdanning som produksjonsgartner ved tidligere Hjeltnes gartnerskole i Ulvik i Hardanger og har videre tatt fagbrev som anleggsgartner.
Hva gjør du nå?
Jeg arbeider med skjøtsel og vedlikehold av parkanlegg i Bymiljøetatens Parkseksjon i Bergen kommune. Arbeidet er variert med ulike oppgaver som skjøtsel av plenarealer, grusganger, rabatter, løvhåndtering, beskjæring av trær, busker og klipping av hekker. Vi legger løk om høsten i bed og i urner for å få en tidlig blomstring om våren, i juni vi har en stor sommerblomstplanting ellers har vi en høstplanting av urner. Byparken har mange fonteneanlegg som driftes og vedlikeholdes av Bymiljøetatens Parkseksjon. Byparken rommer også Norges første Rododendrarium.
Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta fagskoleutdanningen Historiske grøntanlegg?
Jeg fant informasjon om dette studiet på et grøntfaglig seminar på Hjeltnes. Dette studiet fanget min interesse i forbindelse med mitt nåværende arbeid og jeg ble svært glad for at nettopp dette studiet var blitt opprettet.
Hvordan var studiet lagt opp?
Studiet Historiske grøntanlegg var lagt opp som et deltidsstudium over 2 år med ukesamlinger på fem dager. Studiet var variert med både teoretisk og praktisk undervisning. Besøk og befaringer i hageanlegg var knyttet opp mot oppgaver i studiet, noe som var svært lærerikt. Vi var på flere studieturer i forskjellige historiske hageanlegg som Gunnebo slott og Tjoleholm slott i Sverige og Schönbrunn slott og Augarten i Østerrike, hvor vi hadde teori og praksis i antikvarisk skjøtsel. Dette var en fin måte å komme i kontakt med andre fagmiljøer som driver med skjøtsel av historiske anlegg. Undervisningen er lagt opp med en del selvstudium.
Hva har denne utdanningen betydd for deg?
Denne utdanningen har betydd svært mye for meg og har vært viktig for utvikling av min faglige kompetanse. Utdanningen er relevant i mitt arbeid i historiske parkanlegg og studiet har økt min forståelse for hva et historisk anlegg er og det har gitt meg et bredere perspektiv på hvordan en bør gå frem ved restaurering, drift og skjøtsel av anlegg som er fredet eller under ulike vern. Utdanningen Historiske grøntanlegg er viktig for å ha kompetanse til å ivareta den grønne kulturarven til de historiske hage- og parkanleggene som fremdeles eksisterer. Utdanningen gir mange ulike muligheter innenfor forvaltning, restaurering og rekonstruksjon av historiske grøntanlegg og en kan gi rådgivning innenfor fagområdet.
Hvordan var klassen deres?
Klassen vår besto av mange mennesker med ulik bakgrunn noe som gjorde at ble et spennende og lærerikt miljø. Det var mange diskusjoner og det ble utvekslet ulike erfaringer innenfor forskjellige fagfelt. Klassen har allerede hatt gjenforeningsfest på Hagehistorisk marked og mange i klassen holder kontakt fremdeles.
Er det noe annet du ønsker å si noe om?
Jeg synes at Norges grønne fagskole – Vea har en nydelig beliggenhet ved Mjøsa. Skolen har en stor grønn fin park med gode undervisningsrom både ute og inne. Skolens bibliotek har vært et fint sted å være med rikt utvalg av relevant faglitteratur og med fine studieomgivelser. Biblioteket ble brukt flittig av klassen til siste studiedag.
Faglærere og alle ansatte på skolen har vært imøtekommende og hjelpsomme. Faglærerne har vært flinke og inspirerende. Sender en stor takk til alle lærerne!
Hybeltilbud for ukesamlinger og maten i kantinen, lunsj og middag har vært helt storartet og skolen har mange gode tilbud til fritidsaktiviteter.
Hva vil du si til andre som vurderer å søke til fagskoleutdanningen Gartner med antikvarisk kompetanse?
Jeg anbefaler alle som holder på med historiske hager, parker eller lignende eller som har en interesse for hagehistorie om å søke på dette studiet. Dette studiet er en fin måte å ta en tilleggsutdanning innenfor et viktig fagfelt som handler om å ivareta og bevare den grønne kulturarven vår.
Tekst og foto: Dorte Finstad/Wenche Synnøve Sponevik
Les om fagskoleutdanningen her: Gartner med antikvarisk kompetanse