Åpningen av kunstverkene, og den offisielle overtakelsen av kunsten, ble gjennomført med kunstneren selv tilstede. Barns tilsynelatende uskyld og fargens kraft er utgangspunkt i Thomas Bremerstents skulpturer til Norges grønne fagskole – Vea. Studenter, elever og ansatte møtte opp for å høre om tankene bak kunstverkene, og hvordan han jobbet med både uttrykk og materialer for å komme frem til resultatet. KOROs representant, Robert Johansson, presenterte KORO og søknadsordningen Vea fikk midler gjennom. Han tipset også om andre ordninger vi kan søke midler gjennom for å få mer kunst til Vea. Tanken er å utvikle en skulpturpark på Vea som kan gi parken enda flere dimensjoner.
Indigo Kid #1-3
De tre skulpturene med titlene Indigo Kid #1-3 viser barn som kjæler med harer. Skulpturene er formet i lær og støpt i betong. Deretter er de malt og farget med Waterbased stain, et produkt særlig brukt i USA til behandling av gulv for å etterligne ulike typer stein. Kunstneren har brukt fargen asurblå og lakk for å skape en tilnærmet versjon av blank azuritt; en type krystall som ifølge pseudovitenskap skal roe ned sinnet, frigi stress og forvirring, samt lindre bekymringer og ubesluttsomhet. Titlene Indigo Kid #1-3 kommer fra begrepet Indigo Children, en idé fra New Age-miljøer i 1970- årene, og en betegnelse som ble gitt til barn man hevdet hadde spesielle, usedvanlige eller overnaturlige evner og egenskaper.
Skulpturene er montert på sokler og kan ses på pynten ved amfiet i parken på Vea. Den blå fargen gjør at de er lett å få øye på mot alt det grønne nå på sommeren. Det blir spennende å følge med på hvordan uttrykket endrer seg i takt med årstidene. Vi skal følge med og dokumentere.
Om Thomas Bremerstent
Thomas Bremerstent jobber figurativt og eksperimentelt i en rekke ulike klassiske og moderne materialer. Et gjennomgående motiv i hans kunst er mystiske vesener som kan knyttes til ulike fortellinger, erindringer og myter. Han er født i 1992, kommer opprinnelig fra Danmark og bor og jobber i Oslo. Thomas er utdannet på Kunsthøgskolen i Oslo, og arbeider hovedsakelig med skulptur som utforsker form og materiale, samt sosiale og politiske spørsmål.
Grunnarbeidet
Barna som leker med harer har kommet hjem til Vea – skulpturene skal stå der lenge. For å sikre at kunsten står seg like fint gjennom årstidene, måtte det godt grunnarbeid til. Anleggsgartner Barlund fra Lillehammer stod for det viktige grunnarbeidet. Sammen med en kollega, og bistand fra KORO v/Robert, sørget Jostein Barlund for at fundamentene ble gravd ned i jorda – både i vater og lodd:-).
Tekst: Anne Stine Solberg