Personer på anlegg som har på seg hjelm og selvlysende klær

Anleggsgartnerbransjen – en bransje å samhandle med 

Jeg tror jeg snakker på vegne av mange lærere innen høyere yrkesfaglig utdanning og yrkesfag på videregående nivå, når jeg trekker frem kontakten og samhandlingen med yrkesfeltet og bransjen som en viktig faktor i min jobb som faglærer.

Det å jobbe som faglærer ved Norges grønne fagskole – Vea, krever at man er oppdatert på mange ulike områder. Blant annet pedagogisk, teknologisk og faglig skjer det mye som krever at man må oppdatere og utvikle seg fortløpende, for å sikre kvalitet og relevans i utdanningen.

Samhandling med yrkesfeltet

Det er særlig rundt den faglige delen, at verdien av samhandling med bransjen kommer tydelig frem. Som faglærer med 100% stilling knyttet til undervisning, er det utfordrende å holde seg faglig oppdatert og ha kunnskap om hva som rører seg ute i bransjen. Når man ikke jobber i anleggsgartnerbransjen til daglig, er det nesten fasinerende å se hvor raskt det skjer endringer og utvikling innen ulike felt.

For noe av essensen knyttet til fagskoleutdanning, er at den skal gi kompetanse som kan tas i bruk for å løse oppgaver i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. Den skal også være praksisnær, og imøtekomme behovet for kvalifisert arbeidskraft i samfunnet. Dette er omtalt i fagskoleloven §4: Grunnleggende krav til fagskoleutdanning.

Derfor er det en uvurderlig ressurs å ha en bransje som er så positiv til å bidra og så imøtekommende å samhandle med, som det jeg opplever at anleggsgartnerbransjen er! Våren og forsommeren 2024 ble jeg tatt godt imot alle steder jeg var på hospitering, for å snakke om fag, utvikling og hvordan dette påvirker anleggsgartnerteknikerutdanningen på Vea.

Et studium som anleggsgartnerteknikker, er utformet med en målsetting å utdanne nye ledere på ulike nivå til anleggsgartnerbransjen. Og i den forbindelse brukte jeg mine hospiteringsdager hos ulike bedrifter, som driver med ulike oppgaver og i ulikt omfang.

Det å snakke med ledere og eiere av små, mellomstore og store anleggsgartnerbedrifter, få observere og erfare hvilke oppgaver de jobber med, hva de mener er nøkkelen til å lykkes og hva de mener er viktig å prioritere i utdanningen for vårt fag er en avgjørende innputt for at jeg skal kunne tilpasse, utforme og tilrettelegge undervisningen på anleggsgartnerteknikerstudiet.

Ressurspersoner i anleggsgartnerbransjen inn i undervisningen

Viktig samhandling med yrkesfeltet stopper heldigvis ikke med noen dager med hospitering, eller en samtale på en messe eller annet faglig arrangement. Ved planlegging og gjennomføring av studieåret var en av mine målsettinger å ta tak i og trekke inn de innspill og perspektiver jeg hadde fått fra ulike bransjepersoner rundt om i anleggsgartnerbransjen. Og hvem er bedre til å gjøre det en nettopp bransjen?

Flere av personene og bedriftene som var delaktige i hospiteringen, er nå på lista over bidragsytere inn på studiet, enten som gjesteforelesere eller for å bidra på andre måter. I tillegg gir de teknologiske hjelpemidlene vi har i dag, mulighet til å hente inn enda flere fag- og bransjepersoner for kortere eller lengre bidrag digitalt, noe som sparer både miljø og effektiviserer tidsbruken for både studenter og bidragsytere.

Relevant utdanning for arbeidslivet

For en faglærer som merker at det er både krevende og utfordrende å henge med i den utviklingen faget vårt opplever fra dag til dag, er det helt avgjørende å ha en slik positiv og givene samhandling med bransjen. Bidrag til forelesninger, sensoroppdrag, deling av informasjon eller det å ta imot studenter på praksisplasser er noe av det viktigste jeg som faglærer ved en utdanning kan gjøre. For om studentene vi uteksaminerer fra Norges grønne fagskole – Vea skal kunne gå ut med praksisnær kunnskap som kan benyttes i arbeidslivet og imøtekomme behovet samfunnet og bransjen har, da er det avgjørende at bransjen involveres, og ønsker å bidra til utdanningen.

Takk!

Takk til en engasjert, imøtekommende og fremoverlent bransje som virkelig ønsker å bidra. Denne samhandlingen er avgjørende for kvaliteten og innholdet vi kan tilby våre anleggsgartnerteknikerstudenter.

Takk også til Vea, som tilrettelegger og prioriterer muligheten for at faglærere kan hospitere ute i yrkesfeltet. Det er ofte snakk om prioriteringer og ressurser, men slik jeg ser det er dette en av de viktigste prioriteringene skolen og lærere kan gjøre!

Tekst: Magnus Nyheim
Foto: Dag Arne Lier

Kontakt oss

Personer på anlegg som har på seg hjelm og selvlysende klær
Magnus Nyheim på hospitering i anleggsgartnerbransjen.