- Navn: Rebecca Linn Kjellhaug
- Kommer fra: Oslo
- Arbeidssted: Plantehallen Slemmestad, butikkleder
- Aktuell med revidering av fagskoleutdanningen Planter i innerom»
- Bakgrunn: Fagtekniker planteinstallasjoner fra Vea. Har lang fartstid i salg og service, med kurs og foredrag og er utdannet coach. Liten plantenerd med en stor plantesamling, og har jobbet i hagesenter siste 5 år.
Fagskolen har som rutine å revidere studietilbud etter å ha gjennomført det første gang. Hva tenker du om at du som student ble spurt om å være med i dette arbeidet?
Jeg ble veldig glad for å bli spurt og det har vært veldig gøy å være med i prosessen.
Hva var det du erfarte som student, som gjorde at det var behov for å revidere studiet?
Det er viktig at studentene kan bidra med erfaringer og komme med innspill for at studiet skal bli best mulig. Dette gjorde vi gjennom underveisdialog med både faglærere og ledelse ved fagskolen. Vi opplevde at skolen tok våre innspill på alvor.
Som studenter hadde vi gjort oss opp noen meninger om hva som kunne forbedres, endres eller fjernes. Det var vektlegging av ulik temaer. Det er viktig at det er samsvar mellom forventning og hva man faktisk får som student. I studentgruppen var det et bredt kompetansenivå, med erfaring fra ulike kompetansefelt, noe som gjorde at vi gikk inn i studiet med ulikt ståsted.
Som tillitsvalgt i klassen fanget jeg opp det som var mest verdifullt for hver enkelt.
Hva er de største endringene som er gjort?
Navnet er endret fra «Planteinstallasjoner i innerom» til «Planter i innerom». Omfanget er redusert fra 60 til 30 studiepoeng, fra to til ett år. Tidligere var det syv emner, som nå er blitt samlet logisk i to emner. Jeg tror også det vil oppleves bedre ved avsluttende vurdering. (Vi hadde 7 eksamener, nå er det 2)
Hva er det som har gjort at dette studietilbudet er bedre nå?
Kategoriseringen er annerledes. Alt det plantefaglige er samlet i ett emne og noe mindre fokus på interiør. De merkantile fagene er også samlet under ett emne, og det vil skape bedre flyt underveis. Studiet er et kort dypdykk i hva interiørbeplantning handler om fra prosjektering og tegneblokka til plantene er plassert og skal pleies. Studiet er nå mindre omfattende, og studentene kan velge et fordypningsområde. Det gjør det enklere å sette kunnskap i praksis for studentene, uansett bakgrunn de har før studiet.
Hvem tenker du vil ha nytte av denne utdanningen?
Alle som ønsker å jobbe med grønne planter. De som jobber i, eller driver, egen blomsterbutikk, hagesenter eller innen interiørplanter. Det kan også være for leverandører av kontorinnredning, eiendomsbransje og interiørbransje som ønsker mer kompetanse om bruk av planter i interiør. For de som allerede jobber i bransjen, som for eksempel i BioOffice, Ambius eller ISS, vil du uansett få faglig påfyll innen planter, bærekraft, skadedyr og nyttedyr.
Hva kan man bruke denne kompetansen til?
De som driver for seg selv, kan få inspirasjon til nye konsepter og se nye muligheter innen det firmaet de allerede driver. Verden er i endring, det kommer stadig nye produkter og nye løsninger. Det å få ny kompetanse kan være den lille dytten du trenger for å se nye muligheter.
Mye av studiet handler om inspirasjon. Du må selv ta ansvar og rette fokus mot det du vil lære om. Biblioteket er helt fantastisk, med mange flotte fagbøker og lærerne har veldig mye kompetanse, som du må passe på å få med deg mest mulig av.
Med utdanningen kan du bidra med interiørbeplantning, plantedesign som er både fin, praktisk å gjennomføre og praktisk å skjøtte. Med denne utdanningen får du kunnskap til å lage et godt design som fungerer og hvordan det skal stelles.
Det er mye å lære og mye å tenke på i forhold til hvor plantene skal være. Ikke bare når det gjelder plantenes behov, men også hvilke brukere rommet har. Det er andre ting å tenke på i et kontorfellesskap, enn på et sykehjem eller i en barnehage. Vi lærer også en del om gjenbruk, ombruk og redesign, det er fokus på miljø og bærekraft.
Hva har denne utdanningen betydd for deg?
I tillegg til det faglige, har det vært veldig godt å få et faglig nettverk med andre som har samme interesseområde som meg selv. Vi som var studenter har faglig kontakt og treffes jevnlig for mer faglig påfyll.
Kan du beskrive hva du faktisk lærte på utdanningen?
Et eksempel er kunnskap om Plantesunnhetssertifikat, import, tollkvoter og skadedyr.
Sissel Bøckmann fra gartnerforbundet var hos oss en dag. Da lærte vi om tollvern og tollkvoter for å beskytte norsk produksjon, med tanke på bærekraft og økonomien i bransjen her til lands. Kortreiste planter og norske arbeidsplasser.
Ved import må du kontrollere plantene og sjekke at de er frie for skadedyr. Det er et eget «Plantesunnhetssertifikat» for Norge, da Norge har egne regler siden vi ikke er en del av EU. Mattilsynet gjennomfører stikkprøver, for å hindre at vi får uønskede dyr inn i Norge. Dette er en viktig del av arbeidet, og er svært nyttig å kunne.
Et annet eksempel er de ulike vekstmediene og plantekarene. Hvordan vi brukte interiørkunnskap for å tolke rom, for så å lage design som passet. Da er det viktig å kunne tenke både estetisk og praktisk. Vi hadde blant annet et oppdrag på Ment, hvor vi lagde en utstilling. Det var kjempegøy! Og da følte vi at vi faktisk jobbet med en kunde som hadde ønsker, krav og konkrete bestillinger til oss.
Vi var på flere skoleturer til både norske produsenter av grønnplanter og ut på bedrifter som har interiørbeplantning. Vi hadde i tillegg en ekskursjon til Obio på Rudshøgda, som produserer biokull. Kjempeinteressant!
Dere var også på en studietur til utlandet?
Ja, vi hadde en fantastisk studietur til Nederland som var utrolig inspirerende. Norge har et tett samarbeid med Nederland, og det meste som ikke produseres i Norge kommer derfra. Det er viktig å vite hvor plantene kommer fra, se hvordan de blir behandlet og ha kjennskap til produksjonsrekka. Turen er dessverre noe som utgår når studiet reduseres til 30 studiepoeng på et år, men man kan jo velge å ha praksis hos en produsent i Norge eller i utlandet for å bli kjent med den delen av bransjen. Jeg vil oppfordre kommende studenter til å benytte muligheten og bruke praksisperioden godt
Obligatorisk praksis under utdanningen.
Her kan studenter velge helt fritt relevant praksis. Alt fra å jobbe i et firma som driver med interiørbeplantning til å jobbe med produksjon eller jobbe med interiørarkitekter.
Jeg hadde blant annet praksis i Nederland. Var i Botanisk hage i Leiden, og hos Noviflora som er en stor grossist som leverer til hele Europa. Jeg fikk være med rundt og besøkte gartnere som dyrker planter. Jobbet også «på gulvet» og så hvordan gartnere leverte planter og hvordan de ble merket for videresending. Grunnen til at jeg valgte å reise til Nederland var for å se fokus på bærekraft på nært hold. Jeg ønsket også å få innblikk i hva som skjer i bransjen, hva som trender og hvordan produsentene tenker. Jeg søkte stipend gjennom Erasmus+, og fikk innvilget støtte til turen.
Hva vil du si til andre som vurderer å ta Fagskoleutdanningen Planter i innerom?
Gjør det! Det er nyttig og interessant. Dersom du har interesse for planter og hvordan bruke dem i ulike innerom, får du utvidet kompetansen din, uansett hva du kan fra før. Det er opptil deg selv, både hva du tar til deg av kunnskap og hvordan du velger å fordype deg under studiet. Det er mange veier du kan gå videre, og mange måter å bruke kompetansen på. Ledelse, konseptutvikling, planteforståelse og design.
Og så vil jeg anbefale å bo på skolen, slik at du blir en del av studiemiljøet.
- Her kan du lese om studietilbudet Planter i innerom
- Søk her: Samordna opptak
- Overnatting på Vea
Tekst: Dorte Finstad/Rebecca Linn Kjellhaug