- Navn: Ingunn Sigstad Moen
- Aktuell som: Faglig ansvarlig for fagskoleutdanningen «Grønn helse – naturbaserte tiltak som helsefremmende alternativ».
- Bakgrunn: Sykepleier og utdanning innen økologisk landbruk. Ingunn er faglærer og underviser på studiet Grønn helse – naturbaserte tiltak som helsefremmende alternativ. Hun er også engasjert i å formidle, via foredrag og studiebesøk , hvordan det er å starte pp og drive et «Inn på tunet» foretak.
Hva med de andre som underviser på studiet? Hva slags bakgrunn har de?
Liselott Lindfors er faglærer, landskapsingeniør og gartner. Hun har mange års erfaring fra praksisområdet i forskningshagen Alnarps Rehabiliteringsträdgård (Sveriges landbruksuniversitet), der hun jobbet med mennesker med stressrelaterte lidelser og terapeutisk hagearbeid, samt forskningsarbeid innen fagfeltet. Hun har både grøntfaglig kompetanse og erfaring i bruk av det grønne i arbeid med mennesker. Alnarp er arnestedet i Norden for mye av utvikling og forskning på helseeffektene av grønne utemiljøer i arbeid med mennesker og hva slags effekt det gir.
Camilla Sagen underviser i prosjektledelse og har utdanning og erfaring i bedriftsledelse og prosjektledelse. Prosjektledelse er en viktig del av studiet, da mange velger å starte for seg selv, eller jobber i en institusjon der det for eksempel skal utvikles skolehage eller sansehage.
Mona Barthel Sveen er hagedesigner, gartner og bygningsingeniør. Hun underviser i planlegging og utforming av grønne helsefremmende utemiljøer, universell utforming og hvordan man skal tegne og tilrettelegge hager til ulike målgrupper. Ulike behov og brukergrupper krever ulik formgivning som for eksempel utforming av skolehage, sansehage og rehabiliteringshage.
Du er faglig ansvarlig og underviser på fagskoleutdanningen «Grønn helse», kan du si noe om selve studiet?
Studiet går over to år på deltid og gir 60 studiepoeng. Det er fire tre-dagers samlinger hvert semester. Mellom de fysiske samlingene er det nettbasert undervisning og selvstudium. I tillegg skal studenten ha 15 ukers praksis i løpet av studiet.
Hvem er studentene?
Studentene har ulik bakgrunn. Noen har grøntfaglig eller helsefaglig bakgrunn, mens andre er pedagoger som jobber i skole eller barnehage. Sammensetningen er verdifull – og utfordrende. Verdifull for at vi har mye kompetanse i klasserommet som vi kan dele med hverandre. Utfordrende ved at noen har god kunnskap om det vi underviser i, mens det er nytt for andre. Studenten vil oppleve at i noen emner er det noe du kan fra før, mens i andre emner vil det være mye nytt å lære. Det spennende er at vi har så mye kompetanse i klassen som vi kan dele og bruke i undervisningen. Dette året har vi studenter med bakgrunn som sykepleier, anleggsgartner, barne- og ungdomsarbeider, vernepleier, ergoterapeut og gartner i klassen.
Hvordan løser studentene det praktisk, med jobb ved siden av studiet?
De som har full jobb fra før, må være bevisste på å rydde tid til å være studenter. Det er viktig å jobbe jevnt gjennom hele studiet, og ikke bare opp mot de fysiske samlingene. Godt samarbeid med arbeidsgiver er viktig for å kunne delta på fysiske samlinger. Det er ikke obligatorisk oppmøte på samlinger, men det viktig å delta. Det å være fysisk på Vea, ta til seg all kompetansen som er her og bli kjent med de andre i klassen, gjør at du får ekstra mye læring ut av studiet. Mange av studentene bor på Vea under samlingene, det bidrar også til erfaringsdeling og nettverksbygging.
Grønn helse er et deltidsstudium, der undervisningen er samlingsbasert med fysiske samlinger på Vea. Hva skjer på de fysiske samlingene?
På de fysiske samlingene er det klasseromundervisning, praktiske øvelser ute på Vea der vi gjør øvelser rettet mot utvalgte målgrupper. Vi er også ute på befaringer og bedriftsbesøk. De fysiske samlingene er også viktig for deling av kompetanse og nettverksbygging.
Det er viktig å være med på de praktiske oppgavene som gis på skolen. Mye av det vi jobber med sitter i henda, ikke bare i hodet. Vi har også en del øvelser, der vi trener på å lede hverandre i aktiviteter.
Mellom samlingene er det nettundervisning. Hvordan foregår det?
De fleste nettleksjonene er innspilt slik at du kan ta det når du passer deg. Vi har også noen synkrone nettsamlinger, slik at alle får møtt hverandre mellom samlingene. Disse tar vi på kveldstid. For de som ikke kan delta på nettsamling, gjør vi opptak slik at alle får mulighet til å få det med seg.
Studenten skal ha obligatorisk praksis? Hvor mye? Hvor?
Alle skal ha 15 dager med praksis i en bedrift som har tatt i bruk natur og hage i arbeidet sitt. Praksis gjennomføres i perioden mai-september mellom andre og tredje semester. De fleste finner praksissted i nærheten av der de bor, men vi kan bistå med å finne plass for de som har behov for det. Praksisen kan tas sammenhengende, eller deles opp i mindre perioder, dersom det er mest praktisk for studenten. Praksisplassen skal godkjennes av faglærer på Vea. Det er veiledning og evaluering underveis.
Hva mener du om behovet for «Grønn helse»»? Hva slags type jobb kan de med denne utdanningen få?
Det er en satsning på skolehager, og med denne utdanningen får man kompetanse på hvordan lage en skolehage, hvordan søke penger slik at den kan realiseres og hvordan gjennomføre et slik prosjekt. Mange jobber i institusjoner med rehabilitering, sykehjem eller psykisk helsevern og ser behovet for å bruke hage og natur i aktivitet for de gruppene. Med kompetansen fra Grønn helse kan de få kunnskap som gjør det lettere å ta det grønne i bruk.
Noen av studentene tenker på å skape sin egen arbeidsplass. Det kan for eksempel være en tilrettelagt helsefremmende hage for uvalgte målgrupper, eller et Inn på tunet-tilbud.
Hvem tenker du at denne utdanningen kan passe for?
Alle som liker å jobbe med folk og er glad i hage og natur!
Hva tror du de som velger å gå «Grønn helse» vil få ut av dette studiet?
Mer kompetanse på hvorfor det å være i natur og hage er helsefremmende og at de ønsker å ta det i bruk i daglig arbeid.
Du får en kompetanse om hvorfor det grønne bør brukes mer. Forskning viser at du bruker mindre medisiner, sover bedre og at du i sykehussammenheng blir raskere frisk av å se natur. Å ta i bruk det grønne er så helsefremmende at vi ikke kan la det være! Det senker stress og det gir mental restitusjon.
Du lærer å ta i bruk det grønne med barn og unge, bruke naturen, om hvor maten kommer fra og samspillet i naturen. De som lærer om naturen, blir glad i den og blir flinkere til å ta vare på den.
Tekst: Dorte Finstad
Aktuelle linker:
- Om fagskoleutdanningen Grønn helse
- Artikkel i Fagbladet
- Inn på tunet
- Sveriges landbruksuniversitet Alnarp
Et lite utvalg av bilder fra studieturer og bedriftsbesøk med studentene på Grønn helse. Foto: Mona Barthel Sveen
Noen bilder fra undervisning på Vea. Foto: Grethe Bøhn Busterud
Høsten 2024 var studentene på fagskoleutdanningen Grønn helse, på studiebesøk hos Cornelias hage på Brøttum. Foto: Ingunn Sigstad Moen.