Tekst og foto: Anne Stine Solberg
Norges grønne fagskole – Vea med VR-applikasjon for hageplanlegging og blomsterdekorering
I samarbeid med Making View på Hamar, utvikles nå en unik VR-applikasjon for hageplanleggere og blomsterdekoratører ved Vea. VR-teknologi er et sterkt virkemiddel og er aktuelt som hjelpemiddel for visualisering av løsninger til kunder på sikt.
Utviklingsmidler
Norges grønne fagskole – Vea har fått midler fra Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning) for å starte opp et utviklingsprosjekt innen faglig og pedagogisk bruk av VR-teknologi. I flere av våre fagskoleutdanninger er visualisering av løsninger for bruk av planter og plantemateriale sentralt. Hageplanleggeren utarbeider hageplaner for uterom og blomsterdekoratøren plan for dekor av inne-rom. VR-teknologi er et sterkt virkemiddel for å formidle hvordan stemningen i rommet vil bli, og kan bli aktuelt som hjelpemiddel for yrkesutøveren for visualisering av løsninger til kunder på sikt.
Making View er en viktig samarbeidspartner for å få dette til. De ligger langt fremme innen dette med bruk av VR som pedagogisk verktøy og er en del av VR-fagmiljøet på Hamar. Ideen til prosjektet startet i samtaler på meet-ups i VRINN-klyngen.
Anne Stine Solberg og Håkon Nettum fra Vea, sammen med Are Vindfallet, Håkon Kleppe Normann og Robert Adolfsen fra Making View. Foto: Grethe Bøhn Busterud
Ringsaker kirke som virtuell øvingsarena
Elementer som busker, trær, staudebed og hekker kan plasseres i det virtuelle rommet for å gi et inntrykk av hvordan den nye hagen vil bli. Blomster og blomsterdekorasjoner kan plasseres i inne-rom for å skape passende stemninger tilpasset anledninger som bryllup eller begravelse. Det er vakre Ringsaker kirke som er ett av rommene som skal 3D-modelleres inn i applikasjonen, en kirke vi har stor glede av å bruke i reelle prosjekter i blomsterdekoratørfaget også.
Ved hjelp av VR-teknologi kan en abstrakt idé konkretiseres, og man kan få viktig mengdetrening i bruk av ulike komposisjonsprinsipper i sammensetning av planter og blomster. Og slik mengdetrening er både tidkrevende og kostbar hvis det skal gjennomføres på annen måte enn i VR.
Bilde fra Ringsaker kirke under prosjekt "Bærekraftig sorgbinderi med Botanisk design og ledelse", tatt av Ricardofoto.
Making View
De dyktige teknikerne og designerne på Making View skal utvikle to VR-rom: ett uterom til hageplanleggeren og ett inne-rom til blomsterdekoratøren. I tillegg skal de fylle et virtuelt kartotek med blant annet 70 av våre pensumplanter som kan velges for å skape ulike uttrykk og design. Øving på komposisjonsprinsipper, analyse av materialer og rom, samt plantenes navn, krav til stell og opprinnelsessted er også en del av målet med applikasjonen.
Robert og Are på Making View.
Kompetanse for fremtiden i samarbeid med yrkesfeltene
Det er et stort og relativt komplisert prosjekt vi nå går inn i. Representanter fra yrkesfeltene vil bli invitert til å ta del i det for å sikre yrkesrelevansen. Sammen med våre fagskolestudenter på Hageplanlegging og Botanisk design og ledelse, vil de kunne teste og kvalitetssikre VR-applikasjonen. Underveis i prosjektet vil vi opparbeide viktig kunnskap om hvordan VR kan brukes som hjelpemiddel for å bidra til enda mer fremtidsretta og bærekraftige yrkesfelt. Også hageplanleggeren og blomsterdekoratøren bør ta del i denne utviklingen og få kompetanse i å anvende den digitale kompetansen som en naturlig del av sin yrkesutøvelse.
Høsten 2022 vil vi stå med versjon 1.0. Vi har stor tro på at vi vil se nye muligheter som en del av denne prosessen, og at forbedra og mer innholdsrike versjoner kommer i fremtiden. Applikasjonen kan bli aktuell for flere av våre fagskolestudier også, samt for yrkesfeltene på sikt.
Det Erasmus+ finansierte prosjektet Craft Skills for Garden Conservation nærmer seg slutten. Norges grønne fagskole – Vea er koordinator i prosjektet, og sammen med de 6 andre partnerne, inviterer vi til et oppsummering- og veien videre-webinar.
Arild Kristiansen
Vea er en statlig eid fagskole, med en mangfoldig studieportefølje innen Grønne design- og miljøfag. Uteområdene er en viktig del av læringsarenaen og sentrale for å oppnå kvalitet i undervisningen. Dette anlegget er kjernen i Veas identitet og består av en variert park, produksjonsarealer og veksthus tilpasset skolens utdanninger.
Even Glestad
Norges grønne fagskole – Vea er en fagskole som ligger i Ringsaker kommune. Fagskolebiblioteket er en viktig læringsarena på skolen, og består per i dag av ca. 5000 inspirerende og informative fagbøker som er relevante for studietilbudene våre. Vea tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning innen «Grønne design- og miljøfag» og har totalt 325 studenter og elever.
Grethe Bøhn Busterud
Det internasjonale prosjektet om naturrestaurering, Team#Up, har tatt store steg i utviklingen av et kursprogram innen naturrestaurering. Det norske teamet i prosjektet består av prosjektleder Norges grønne fagskole – Vea v/Karsten Totland Raddatz, NINA v/bl.a. Astri Skrindo og Hæhre Entreprenør.
Elisabeth Fulland
Endelig kan vi si at vi er godt i gang med naturrestaureringsprosjektet som har en varighet på 4 år. Dette sier det entusiastiske prosjektteamet i Norge, bestående av 3 aktører NINA, Hæhre Entreprenør og Norges grønne fagskole – Vea.
Grethe Bøhn Busterud
Du har kanskje hørt at Vea er med i et internasjonalt naturrestaureringsprosjekt ved navn Team#up? Det er et 4-årig prosjekt der det norske teamet består av Hæhre entreprenør, NINA og Norges grønne fagskole -Vea. Målet med prosjektet er å utvikle kurs og kompetanseløyper om ulike temaer rundt naturrestaurering.
Hvordan skjøtte blomsterenger og gamle kulturmarker – livsviktige mål-stasjoner for pollinerende insekter – og bidra til å skape robuste økosystemer og biologisk mangfold? Den 14. og 15. august 2024 arrangerer Vea kurs med dette som tema, og med Etablering av blomstereng-kurs 13. august – blir august den store blomstereng-måneden på Vea!
Anne Stine Solberg
Den tekniske utdanningen Stein, grus og vann i historiske grøntanlegg er åpen for innsøking nå, og vi ville finne ut mer om faglæreren på utdanningen – tradisjonsmurer Tore Granmo. Han er murer av yrke, og har spesialisert seg på de gamle teknikkene. Dette håndverksfaget har lange tradisjoner og Tore er en av dem som virkelig dykker i dybden på hvordan generasjonene bakover i tid utøvde dette faget. Tore blir omtalt som en guru innen tradisjons-muring og han står bak flere store restaureringsprosjekter.
Anne Stine Solberg
Vi hadde mye på blokka før avreise til Lisboa. Med Erasmus+ stipend på konto og fem dager som var tømt i kalenderen, var vi klare for tur. Personlig hadde jeg aldri vært i Portugal tidligere og var derfor spent på hva landet hadde å by på av natur, kultur og estetikk. Mitt reisefølge, derimot, hadde vært i Portugal tidligere, men det var lenge siden og da som turist. Og denne turen skulle i høyeste grad inneholde mer enn det å være turist. Faglig inspirasjon var det viktigste, samt også å finne en ny partner til en Erasmus+ søknad.
På årets hagemesse på NOVA Spektrum i Lillestrøm, kan du oppleve fem aktører som samarbeider om å formidle kunnskap innen grøntsektoren. Målet er å vise bredden i fagfeltene og betydningen av de ulike retningene du kan velge. Vi tenker at det avgjørende er ikke hva du skal bli, men hva du ønsker å jobbe med.
Gjennom et internasjonalt samarbeid med andre skoler i Europa, har Vea fått mulighet til å lære mer om nåtiden og fremtidens AR teknologi. Vi ønsket å fokusere på hvilken måte vi kan implementere AR briller inn i blomsterdekoratørutdanningen. Prosjektet har i tillegg omhandlet bruk av VR og 360-kamera i undervisning for Anleggsgartnerfaget. Prosjektet er støttet av Erasmus+.
Grethe Bøhn Busterud
Ron Bruinvis er ergoterapeut og tidligere student på fagskoleutdanningen Grønn helse. Han er opptatt av samspillet mellom mennesker og aktivitet, psykisk helse, og hvordan vi i alle livets faser blir positivt påvirket av det grønne. Grønn helse burde være en grunnleggende ledetråd for all forvaltning, mener han.